Foto: DELFI

Oktobra sākumā Daugavpils novadā traģiskā deltaplāna avārijā gāja bojā režisors Kristaps Streičs, bet šonedēļ klajā nākuši šokējoši fakti par notikušo – LNT raidījumam Degpunktā lidaparāta pilots paudis pārliecību, ka Streiču ir bijis iespējams glābt.

2. oktobrī veiktais lidojums Daugavpils novada Tabores pagastā bijis pirmais un vienīgais Streiča lidojums ar deltaplānu - viņš bija gatavojies iemūžināt skaistākās Latgales vietas no gaisa, bet pilota pienākumi bija uzticēti Valērijam Masļakovam ar septiņu gadu stāžu, kurš kopumā lidojis 1000 stundas.

Iesākumā pilots kopā ar režisoru veicis testa lidojumu, pēc kura Streičs vēlējies materiālu pārfilmēt. Abi nedaudz vairāk par stundu gaidījuši, lai izklīst mākoņi, un tad devušies ceļā uz Kaplavu, kur režisoru gaidīja. Pa ceļam tika filmēts, bet galamērķi deltaplāns nesasniedza.

Lidojuma laikā gadījusies kļūme ar dzinēju, un pilots mēģinājis nosēdināt lidaparātu klajā laukā, tomēr to sasniegt nav izdevies - pulksten 15.50 deltplāns iegāzies mežā un palicis karājoties priedes zaros 18 metru augstumā.

Lidaparāts koka zaros turējies stabili, bet Streičs bijis pārkritis aiz borta un ar galvu uz leju karājies drošības jostās. Tas, kāpēc režisors bijis ārpus lidaparāta, vairs nav uzzināms, bet pilots pieļauj, ka viņš pirms ietriekšanās kokos mēģinājis no tā izlēkt, jo viņam esot bijušas bailes no augstuma.

Neilgi pēc avārijas pie cietušajiem atsteidzies 16 gadus vecais Valērijs Veļičko, kurš netālu makšķerējis un pamanījis notikušo. Pēc īsas sarunas ar pilotu viņš steidzies pie kaimiņiem pēc palīdzības, tomēr cietušie glābēju sirēnas izdzirdēja tikai pēc krietna laika.

Kamēr abi vīrieši karājās zaros, par notikušo bija uzzinājusi arī filmēšanas brigāde un Streiča dzīvesbiedre - viņus gan Daugavpils lidostas pārstāvis Viktors mierinājis, ka viss esot labi un ka ātrā palīdzība un glābēji tiks saukti tikai tad, kad lidaparāts būs atrasts un noskaidrots, vai palīdzība vispār nepieciešama.

Mediķi par lidaparāta avāriju uzzinājuši tikai 25 minūtes pēc notikušā - iesākumā par negadījumu informēti Daugavpils glābēji, bet viņi uz to nav reaģējuši un ziņu tālāk nodevuši mediķiem.

"Tur vairāk varēja saprast, ka nepieciešama mediķu palīdzība un ar tādu lūgumu, ka jābūt tuvumā, gadījumā, ja kas. Pusstundu pēc tam saņēmām ziņu no lidostas darbinieka, kurš varēja pateikt, ka cilvēki atrodas 20 metru augstumā, ka viņi ir smagā stāvoklī," par notikušo stāstījusi VUGD pārstāve Inga Vetere.

Mediķi steigušies palīgos, bet nav īsti sapratuši, kurā Daugavas krasta pusē nelaime notikusi, un sākusies maldīšanās. "Mēs vienkārši meklējām, lai precizētu notikuma vietu. Nu, jā, vismaz mēs darījām, nu darījām, ko varējām, jo bija pilnīgs izmisums neviens neko nezina, jo ir tikai virziens," par jukām glābšanas darbos stāstījusi kāda Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pārstāve.

Kamēr glābēji maldījušies pa apkārtnes ceļiem, pilots nepārtraukti runājis ar Streiču, kurš cietis spēcīgas sāpes - viņam bijusi salauzta roka un kāja, kā arī viņš atradies ļoti neērtā pozā. Pilots atklājis, ka viņš varējis pamest lidaparātu un kāpt zemē, bet nav to darījis, jo sapratis, ka nevar nelaimes biedru pamest vienu pašu koka zaros.

Tikai stundu pēc nelaimes notikuma vietā ieradušies mediķi, kuri bija maldījušies pa Daugavpils novada ceļiem, bet tad secināts, ka viņi palīdzību nespēj sniegt, jo cietušie ir augstu koku zaros.

Vēl pēc 20 minūtēm ieradušies glābēji, un 17.15 sākušies glābšanas darbi. Aculiecinieku sniegtā informācija gan rada iespaidu, ka viss noritējis ļoti gausi - ugunsdzēsēji smēķējuši, lai gan bijis redzams, ka no deltaplāna tek degviela, pļāpājuši vai vienkārši skatījušies gaisā un domājuši, kam vēl zvanīt.

Aculiecinieki uzskata, ka reālas palīdzības nebija: valdījis haoss, jo neviens tā īsti nav sapratis, kas jādara, esot sākuši lauzt zarus, lai cietušajiem amortizētu kritienu, ja nu deltaplāns krīt, bet nez no kurienes atbraukušie ceļu policisti visu vērojuši kā šovu un filmējuši telefonos.

Arī glābēji izcēlušies ar melno humoru un, režisoram dzirdot, sacījuši, ka viņu vairs neesot jēgas glābt. "Tādas frāzes arī dīvainas - Kristapam jau tur neko nepalīdzēs, ka vajag pirmo ņemt nost pilotu. Šī frāze man ļoti palika atmiņā," sarūgtināti atceras pilots.

Mocības koku galotnēs beigušās tikai pēc vairāk nekā divām ilgām stundām - pulksten 18.15 Kristaps Streičs bija nonācis mediķu rokās. Noceļot no koka, vīrietim apstājusies elpošana un sirdsarbība, bet viņu izdevies atdzīvināt, bet aptuveni četras stundas pēc nonākšanas Daugavpils slimnīcā Kristapa Streiča sirds pārstāja pukstēt.

Pilots, kurš kopā ar Streiču kokā pavadījis divas smagas stundas, bijis pārliecināts, ka Streičs izdzīvos, tomēr šādās situācijās tik ļoti svarīgais laiks bija darījis savu. Pilots uzskata, ka režisoru "varēja glābt par 100%", tomēr glābēju nesagatavotība šādām situācijām izrādījusies vīrietim liktenīga.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!